søndag den 12. august 2012

Bedstemor Ands Æbletærte


Det her er min nye ynglings kage. Der findes et utal af variationer af denne meget lækre æbletærte, men efter at have bagt den et par gange, er jeg kommet frem til min egen variation:

Mørdej:
300 g mel
150 g smør
100 g flormelis
1 æg
(mandler)

Fyld:
5 store madæbler
75 g rørsukker
50 g muscovadosukker (fås i Føtes, brun farin kan også bruges)
1 spsk vaniliesukker
2,5 spsk mel
saften fra 1 citron
50 g smør i tern

Jeg samler min mørdej i foodprocesseren, det er meget lettere end at stå med den i hænderne. Jeg samler den bare lige, inden jeg deler den op i to flade boller, som jeg pakker i film, og stiller på køl i en times tid, så er den lidt lettere at arbejde med. Det skal her også lige nævnes at denne kage kan forberedes dagen før, så skal den bare samles, og serveres lun på selve dagen. Jeg har forsøgt mig med at ælte hakkede mandler ind i den ene halvdel af mørdejen, den til låget, det er ret lækkert, hvis man er til nødder.

Fyldet: her putter jeg det hele i en stor frysepose, og blander det hele godt sammen, bortset fra smørret i tern, det venter jeg med, så jeg er sikker på at det bliver fordelt nogenlunde lige over hele fyldet, inden låget kommer på.

Så samles tærten, rul mørdejen ud, put æblefyldet i, smør-tern, låg og bag: 45 min ved 200 grader nederst i ovnen. Den skal gerne serveres lun, enten med flødeskum, creme fraise eller vanilieis.

MUMS!


Ingen kommentarer:

Send en kommentar