tirsdag den 18. oktober 2011

Chokoladekage

Chokolade kager findes der mange af.. Rigtig mange af, og det er kun omkring halvdelen af dem der bliver gode (efter min mening). For noget tid siden var jeg til en venindes søns fødselsdag, hvor hun havde lavet den her chokoladekage, dagen før. Jeg er altid kritisk når en kage bliver lavet dagen før, for jeg synes alt for ofte de er lidt kedelige dagen efter. Nybagt/frisk bagt er som oftest bedst :)

Men men men.. Ingen regel uden undtagelser, her er opskriften på en chokoladekage, der er super nem, og rigtig rigtig lækker dagen efter.




6 spsk kakao
250 g mel
300 g sukker
1 tsk natron
1 tak bagepulver
1 knsp salt
2 æg
150 g blødt eller smeltet smør
2,5 dl vand

Glasur:
3 spsk kakao
200 g flormelis
2 spsk smør
2 tsk kanel
0,5 dl sødmælk

Bradepandens størrelse skal være 23*33 cm. Hvis der ønskes at fylde en stor bradepande fra ovnen, skal portionen blot fordobles. Bages på nederste rille i ca. 35 min ved 170 grader. Kagen må gerne være lidt klæg i midten, da den så bliver rigtig lækker dagen efter.

God fordøjelse.


22 kommentarer:

  1. For selv at komme med en kommentar til denne kage, så vil jeg anbefale at bruge en del mere smør i glasuren, og husk at bruge rigtig smør, så glasuren størkner på den rigtige måde :) Jeg har nu selv fået den lavet, og sådan en hel forsvandt på én søndag eftermiddag..

    SvarSlet
  2. Ved ikke om du ser dette (ved det er et ældre opslag) men, glasuren, skal den på mens kagen er varm?

    SvarSlet
  3. Glasur skal altid på når kagen har fået lov til at køle af. Aldrig på en varm kage, medmindre opskriften meget specifik nævner det, som f.eks. drømmekage, hvor "galsuren" bager med..

    SvarSlet
  4. Verdens bedste chokoladekage:-)Virkelig lækker.

    SvarSlet
  5. Det er jeg glad for at høre :) Hvis du er glad for chokolade, så skulle du overveje at prøve min brownie, den er også meget populær :D

    SvarSlet
  6. Kan der bruges olie istedet for smør i dejen?

    SvarSlet
  7. Det kan du sikkert godt, men du skal regne med et helt andet resultat! Smør er at foretrække. Men hvis du vil bruge olie, så skal det være en neutral olie som solsikke eller raps.

    SvarSlet
  8. kan man godt lade vær med at putte kanel i ?????

    SvarSlet
  9. Sagtens, det gør jeg heller ikke altid :)

    SvarSlet
  10. Kan man lade vær' med at komme æg i? :D

    SvarSlet
  11. Tja, det kan du vel godt. Men så skal du regne med en meget anderledes kage. Hvorfor søger du ikke på google efter en chokoladekage uden æg? :)

    SvarSlet
  12. Jeg har selv lige lavet kagen nu her, og hold kæft den er god, jeg vil næste gang prøve at smide lidt vanille dråber ned med dejen, da jeg er lidt vandt til at have sådan en smag, men rigtig god kage, tak for redningen ! :) - Jeg brugte olie i stedet for smør og det var helt fint ! :)

    SvarSlet
  13. Det er jeg glad for at høre :D Vanilie kunne sikkert også være lækkert!

    SvarSlet
  14. øh hvor er fremgangsmåden henne???? Står klar med alle ingredienser, så er der ingen fremgangsmåde, hvad nu det for noget....

    SvarSlet
  15. Denne kommentar er fjernet af forfatteren.

    SvarSlet
  16. Du blander alle ingredienserne sammen, og rører til dejen er ensartet.
    Med glasuren starter du med at smelte smørret, derefter rører du det hele sammen. Jeg plejer dog at holde lidt igen med sødmælken, så du selv kan bestemme tykkelsen af glasuren undervejs.
    God fornøjelse!

    SvarSlet
  17. hvor mange personer er den til?

    SvarSlet
  18. Det kommer an på hvor store stykker du kan lide 😉 jeg tænker det et en god kage til en skole klasse.. men igen, hos os kan vi godt lide store stykker kage, så der rækker den nok ikke til så mange mennesker 😝

    SvarSlet
  19. Jeg kom lidt appelsinsaft i glasuren og dryssede med kokosmel .. uhhmm... :-)

    SvarSlet
  20. er det 170 grader varmluft eller???

    SvarSlet
  21. Det kunne jeg også godt tænke mig at vide ^^ :)

    SvarSlet
  22. Det kan jeg ærlig talt ikke huske, men det tror jeg bestemt det er 😊

    SvarSlet