søndag den 3. april 2011

Naan brød

De her brød stammer fra Indien, og jeg vil nødig stå inde for at dette er en autentisk indisk oplevelse, men jeg er ret glad for dem alligevel. De er dejlig luftige, og rigtig gode madbrød. Det jeg særligt er glad for ved disse brød er deres korn på toppen.

Opskrift til ca. 4 brød (dobbel efter behov)
3 spsk lunken mælk
2 tsk frisk gær
200 g mel
1 pisket æg (*2, 1 pisket til pensling, så kornene hænger ordentligt ved)
3 spsk yougurt naturel
30 g smeltet smør
0,5 tsk salt
sesamfrø
jomfru i det grønne også kaldet nigella frø

Bland mælk og gær sammen, lad blandingen stå lunt i 10 min. bland resten i (NB! kun et æg), og ælt dejen godt, til den er lækker smidig. Smør en skål med olie, put dejen i, dæk skålen med film, og stil den til hævning i min en time. Gerne længere hvis der er tid til det. Del dejen i fire stykker, brug en kagerulle til at rulle stykkerne ud i dråbeformet stykker. Pensel dem med pisket æg, og drys sesam og nigella frø på. Efterhæves gerne i 20-30 min.
Bages ved min. 225 grader i en forvarmet ovn, de skal gerne puffe lidt i ovnen. Bages ca. 10 min. Tjek om de er færdige ved at banke let på undersiden af dem, lyder de hule er de færdige.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar